Ett svenskt fenomen???



Nu när det är sommar så dyker det plötsligt upp små
skyltar här o var över landet.
*vägkyrka* står det på dem.

I många många länder är kyrka alltid öppen så dom som
vill kan få gå in och njuta av svalkan och stillheten.
Kanske till och med växla ett par ord med prästen.

Här i Sverige är allt fler kyrkor låsta hela tiden utom
just när det är mässa eller ngn annan aktivitet där.
Visst kan man få komma in men då måste man först få
tag på en kyrkvaktmästare som sällan finns i närheten.

NU är det iaf så att det är VÄGKYRKA i vårt samhälle.
Jag och dottern gick upp dit för att kika på kyrkan och
gamla fina gravstenar.
Svalt och skönt var det i kyrkan och fikat var
rent  *okristligt dyrt.

Här kommer lite bilder inifrån kyrkan.


Hela taket är vackert smyckat


Kommer inte helt ihåg men dopfunten är iaf
fruktansvärt  gammal.


Altartavlan är fin men man är tvungen att
fotografera från sidan.
Av ngn anledning har de hängt en stor
ljuskrona mitt ivägen så man inte ser den riktigt annars.


Gammal fattigbössa hänger på väggen
vid själva ingången till kyrksalen


Orgel och orgel läktaren är riktigt fina de också.

Tja det var vårt besök i bilder.

Fram för större tillgänglighet till svenska kyrkor tycker jag..
Detta trots att jag inte är högreligiös på ngt sätt.
Vi betalar *iaf de flesta av oss* kyrkoskatt och då tycker
jag man ska ha tillgång till sin kyrka utan krångel.

*******************************************
Hoppas ni alla njuter av solen och värmen.
Vi var iväg till sjön några timmar idag.
Kött ligger i marinad a´la Cina
och ska grillas under aftonen.

Ha det fint allihop
Kram

Tycka till?
Postat av: Anna

Ja jag njuter av värmen.. :) hoppas du kan detsamma..

Pöss i värmen...

2009-06-29 @ 14:34:09
URL: http://duracellmorsan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Beautiful pictures and quite unexpected to see you visiting a church.

Would like to hear more about your marinated beef...

2009-06-30 @ 22:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0