GranCanaria *reseberättelse*


Den 14 januari i bitande kyla
tog jag en sista promenad med Ozzy innan
avfärd mot Skavsta flygplats.

***************

Jag som är väldigt rädd för att flyga och dessutom
aldrig någonsin rest utomlands ensam, var
väldigt nervös.

På flygplatsen visar det sig naturligtvis att flyget är
försenat. Jag låter mannen åka hem så barn och
djur ska få mat. Nervös som få sitter jag
där med darrande knäveck och väntar.

Så småningom fick vi boarda och jag hamnade
långt bak i planet. Det djupandning och focus
klarade jag starten utan att flippa ur.
Men kallsvettig var jag.

När vi landade sent på kvällen möttes vi av
ljumma sommarnatts vindar.

Till min stora fasa följde ingen reseledar med på
bussen. Dom lovade att bussföraren skulle se till
att vi kom tillrätta. När vi kom till mitt hotell var klockan
över midnatt.
Bussförarens hjälp bestod i att slänga av väskan
på trottoaren, sen drog han.
Där stod jag ensam.. Ingen annan skulle bo på mitt
hotell. Jag traskar in i foajen.. MÖRKT...
Hittar receptionsdörren.... LÅST...
Tror ni paniken sprider sig då på en ensam Cina?!

Efter ett tag kom en gubbe och gav mig en nyckel.
När jag hittade mitt rum höll jag på att flyga baklänges.
Där inne satt en dam på sängen.


Det visade sig att jag skulle dela lgh med Margaretha en
pensionerad dam från Sthlm.
Det gick över förväntan då vi hade en del intressen gemensamt.

OJ det här blev långt bara med första dagen. Orkar ni mera?

Jag sov inte mkt den natten pga all spänning som varit.
Men jag njöt av den ljumma natten.

Veckan gick med sol och bad och god mat.
Det fanns inte så mkt att göra om man inte kände för att
slänga ut enorma summor på utflykter och discotek.
 
Dessutom var de flesta turister i Margarethas ålder eller äldre.
Några få barnfamiljer fanns där också.

En kväll snubblade jag och Margaretha på *Playa del sol*
Det var ngn som frågade efter vägen och M visste var det låg.
Det blev att vi gick ner där vi också. Ett riktigt svenskhak..
a'la Sällskapresan.  Men god mat hade dom och
dansband som spelade varje kväll. Som yngst fick jag
upp och dansa ngr danser. Det var riktigt roligt eftersom
det var så fruktansvärt länge sen sist.
Margaretha blev min mamma den kvällen. Det var en
utmärkt ursäkt att få komma av dansgolvet emellanåt.
Jag måste ju *titta till mamma*

NU, kommer en rad med bilder  för er som orkat så här långt ner.


Vid poolen spenderades ett antal timmar.


Vid stranden ännu fler.




Vid strandpromenaden stod denne man..
Målad i terracotta. Helt stilla som en staty stod han.
Flera trodde att det verkligen VAR en staty.
Hur han orkade stå så i den gassande hettan övergår
mitt förstånd. Den här dagen var det +28C i skuggan.


Mängder av vackra kaktusar fanns längs promenaderna.




Många hus hade vackra murar.
Det tagiska var att järnstaketen inte bara var prydnad.
Det var oerhört mkt inbrott så därför hade i stort sett
alla fått göra sina hem till fort, i stort sett.


En sån här duva satt vid vår balkong varje dag.
På en stolpe satt den och höll noga reda på om man
skulle tappa ut ngn smula.
Söta är dom.

Det här blev ett långt inlägg.
Ett stor tack till er som orkat läsa ända hit.
Det kommer kanske fler berättelser längre fram
och lite fler bilder också.

Nu är man iaf hemma i kalla norden igen.
Saknar värmen men hemmets vrå är guld värd
och familjen som man saknat så mkt.

Trots saknaden skulle jag kunna tänka mig att
göra om det här för hälsans skull.
Det tog mindre än ett dygn för värken att
börja troppa av. Så jag var i stort sett värkfri
hela veckan..


Tycka till?
Postat av: demian

Gracias por compartir tu experiencia en Canarias con nosotros :o) Bonitas fotos..!

2010-01-25 @ 18:51:19
Postat av: Sten aka webb

Hejsan lillsyrran,



Ser ut som att resan har varit mitt i prick av vad du önskade och behövde. Du har en förstående man - var rädd om honom!



Jag går ju precis igenom samma känsla av att resa på egen hand så jag känner igen mig i dina ord. Nu vet jag inte hur din rumsgranne var men jag gissar att det ändå kändes skönt att ha henne där. Själv har jag inte växlat ett svenskt ord med någon sedan jag kom till Thailand.



Gläds med dig att du nu mår lite bättre igen.



Kram

Sten

2010-01-28 @ 04:28:39
URL: http://www.thailandguiden.se
Postat av: pixi

JIsses vad våglig du e som reste själv,varför reste ni inte tillsammans? Men kul att hitta nån som man kan umgås med e ju både bra o tryggare..Jag tyckte oxå Kanarieöarna tyvärr e som ett penshis ställe o servitörerna pratar bättre svenska än invandrarna här hemma..haha o ica supermarket fanns överallt,jisses kos..man såg fler svenskar där än hemma ,så ska inte dit fler ggr ,haha..du då? Har du fått blodad tand lr?Kram =)

2010-01-28 @ 22:51:01
URL: http://meandpixi.blogspot.com
Postat av: Helena

Oj, det var visst ett tag sedan jag tittade in hit. Så du har varit på en egen liten resa och vilken chock du måste fått när det satt en dam på rummet. Blev däremot lite ledsen av att läsa av att denna vinter varit hård mot din kropp. Tänker på dig och önskar av allt jag är att du inte skulle behöva ha sådan värk.

Massor med kramar!

/Hella

2010-01-29 @ 18:15:53
URL: http://www.marihelena.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0